field recording

sound design

experimental music

sound art

field recording

sound design

experimental music

sound art

field recording

sound design

experimental music

sound art

field recording

sound design

experimental music

sound art

field recording

sound design

experimental music

sound art

field recording

sound design

experimental music

sound art

field recording

sound design

experimental music

sound art

field recording

sound design

experimental music

sound art

field recording

sound design

experimental music

sound art

field recording

sound design

experimental music

sound art

field recording

sound design

experimental music

sound art

field recording

sound design

experimental music

sound art

Czas Kultury – historia dźwiękowa

3 numer kwartalnika Czas Kultury z 2024 roku poświęcony został w całości historii dźwiękowej (aural history). Redaktorem numeru jest Filip Szałasek – krytyk muzyczny i literaturoznawca, inicjator cyklu rozmów i podcastów „Field Meet” o współczesnych nagraniach terenowych.

Na zaproszenie Filipa napisałem do tego numeru tekst pt. „Dźwięki Torfowisk Orawsko-Nowotarskich”. Tekst jest pokłosiem nagrań terenowych, które tworzę na tym obszarze od 2022 roku. Będąc w trakcie tworzenia mapy dźwiękowej otrzymałem szansę na opisanie wrażeń i obserwacji tego wyjątkowego miejsca. Do tekstu dołączone są niektóre z nagrań oraz dokumentacja fotograficzna.

Poniżej znajduje się abstrakt tekstu oraz nagrania terenowe. Zachęcam do lektury, odsłuchu i zakupu numeru.


Abstrakt:

Odkąd w 2004 roku powstał obszar ochrony ptasiej i siedliskowej Natura 2000 pod nazwą Torfowiska Orawsko-Nowotarskie, które położone są w przeważającej części na terenie Gminy i Miasta Czarny Dunajec, ochrona nie została rozszerzona w żadnym zakresie, na co złożyła się zarówno polityka samorządowa, jak i starania mieszkańców. Autor za pomocą nagrań terenowych i aktywnego słuchania stara się odkryć pejzaż dźwiękowy miejsca, którego status jest niepewny, a ochrona – ograniczana. Z perspektywy zmysłowej, wysuwając na pierwszy plan swoje doświadczenia słuchowe, opisuje wędrówki po puściznach czarnodunajeckich i podejmuje refleksję na temat oporu, jaki w lokalnej społeczności wywołuje obecność tego unikalnego pod względem przyrodniczym obszaru.

Słowa kluczowe: biofobia, Czarny Dunajec, Natura 2000, trzeci krajobraz, nagrywanie terenowe