3 numer kwartalnika Czas Kultury z 2024 roku poświęcony został w całości historii dźwiękowej (aural history). Redaktorem numeru jest Filip Szałasek – krytyk muzyczny i literaturoznawca, inicjator cyklu rozmów i podcastów „Field Meet” o współczesnych nagraniach terenowych.
Na zaproszenie Filipa napisałem do tego numeru tekst pt. „Dźwięki Torfowisk Orawsko-Nowotarskich”. Tekst jest pokłosiem nagrań terenowych, które tworzę na tym obszarze od 2022 roku. Będąc w trakcie tworzenia mapy dźwiękowej otrzymałem szansę na opisanie wrażeń i obserwacji tego wyjątkowego miejsca. Do tekstu dołączone są niektóre z nagrań oraz dokumentacja fotograficzna.
Poniżej znajduje się abstrakt tekstu oraz nagrania terenowe. Zachęcam do lektury, odsłuchu i zakupu numeru.
Abstrakt:
Odkąd w 2004 roku powstał obszar ochrony ptasiej i siedliskowej Natura 2000 pod nazwą Torfowiska Orawsko-Nowotarskie, które położone są w przeważającej części na terenie Gminy i Miasta Czarny Dunajec, ochrona nie została rozszerzona w żadnym zakresie, na co złożyła się zarówno polityka samorządowa, jak i starania mieszkańców. Autor za pomocą nagrań terenowych i aktywnego słuchania stara się odkryć pejzaż dźwiękowy miejsca, którego status jest niepewny, a ochrona – ograniczana. Z perspektywy zmysłowej, wysuwając na pierwszy plan swoje doświadczenia słuchowe, opisuje wędrówki po puściznach czarnodunajeckich i podejmuje refleksję na temat oporu, jaki w lokalnej społeczności wywołuje obecność tego unikalnego pod względem przyrodniczym obszaru.
Słowa kluczowe: biofobia, Czarny Dunajec, Natura 2000, trzeci krajobraz, nagrywanie terenowe